Seriösa snacket

Jag blir så ledsen å upprörd. Jag tycker det är jättetragiskt att för bara några år sen var det gratis för mig och alla andra, oavsett ekonomiska ställning, att gå och kolla vad det är för fel på en när en inte känner sig frisk. Idag kostar det 300 kronor att kolla upp ifall hästsparken jag fick i magen för 4 månader sen är orsaken till min förvunna mens. Min eventuella bihåleinflamation kommer kosta mig att bota. Det kommer kosta mig att över huvud taget ta reda på vad som är fel på mig. För MIG är det kanske inte världens undergång, jag har möjligheten att betala detta. Men jag tycker ändå att det är mycket pengar. Alla har inte 300 kr hit, 300 kr dit. Ska dom som har högre avlönade jobb (många gånger baserat på ingenting) ha bättre förutsättningar för att må bra bara för dom har mer PENGAR? Tänk vad många det är som drar sig för att kolla upp vad som egentligen är fel bara för att en känner att en inte har pengar. Visst handlar det om prioriteringar i vissa fall, eftersom en tycker ju att hälsa åtminstone BORDE gå först men jag tycker det är hemskt att ens hälsa och välmående har bättre förutsättningar om man har cash.

Jagmenar låt säga att Lisa har en fetelön och 300 kronor kan hon lika bra elda upp, så för henne är det inga problem att betala ett sjukhusbesök mot magsåren hon fått av sitt stressiga jobb. Men hennes storebror, han jobbar lika mycket som Lisa men har det betydligt knaggligare med ekonomin, för honom är läkarbesöket mot halsbrännan lite brutalare för plånkan. Men vafan, det skiter väl Lisa i, så länge hon kan betala sina egna läkarbesök och sina barns och blablabla, lite så känns det.

Jag vet att det inte är så pass extremt som i USA tex. där man kanske inte ens får en sjukförsäkring om man är en "för sjuk" person för det kommer kosta för mycket. Det finns fortfarande högkostnadskort här i Sverige efter en viss summa ect ect. Men jag tycker det är sjukt att hälsan ska kosta en när den inte ens BEHÖVER göra det. När det ÄR möjligt att alla har samma möjligheter på detta plan, jag har ju för fanken själv upplevt det. Att allmänheten hjälps åt och inte bara tänker på sig själva hade varit bättre för alla i detta samhället. En får tillbaka det en ger på ett eller annat sätt, det är så tråkigt hur många det är som inte förstår det.

För det kollektiva! ☮

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar